:כותב
ניסים שורש
בתאריך
18/3/24

רק למשמע המילים צו עיכוב יציאה מן הארץ – כבר נוצרת תחושת מחנק, כשהדבר הבסיסי שלנו נפגע – תחושת החופש. כאשר חופש הפעולה והתנועה של אדם נפגע, מושפעים מכך מגוון תחומי חיים כגון היכולת לטייל, לעבוד, ללמוד, לפגוש בני משפחה שחיים בחו"ל, למעשה, פגיעה בחופש החירות והתנועה מרתיעה מאד.

רק למשמע המילים צו עיכוב יציאה מן הארץ – כבר נוצרת תחושת מחנק, כשהדבר הבסיסי שלנו נפגע – תחושת החופש. כאשר חופש הפעולה והתנועה של אדם נפגע, מושפעים מכך מגוון תחומי חיים כגון היכולת לטייל, לעבוד, ללמוד, לפגוש בני משפחה שחיים בחו"ל, למעשה, פגיעה בחופש החירות והתנועה מרתיעה מאד.

צו עיכוב יציאה מן הארץ ניתן במקרים שונים, כמו למשל: חובות שלא נפרעו, תביעות משפטיות שונות, חקירות פליליות, הליכי גירושין ועוד.

עיכוב יציאה מן הארץ במקרה של חייבים, תיקי הוצאה לפועל, חדלות פירעון וכו' – ניתנים לרוב כדי למנוע מצב בו החייב נמלט מהארץ ומותיר את חובותיו הכספיות והאחרות אחריו ומבלי לבצע את המוטל עליו.

מי יכול להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ, באילו נסיבות? והאם ניתן לבטל צו שכזה ואיך – ננסה לעשות קצת סדר בדברים...

צו עיכוב יציאה מן הארץ למשתמטים מחובות

אז קבלתם הודעה שהוצא נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ? תכננתם טיול או ביקור בחו"ל וגיליתם שיש נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ?

צו עיכוב יציאה מהארץ יכול להינתן בכל שלב של הליך הוצל"פ ובעיקר, כאשר קיים חשש שהחייב ייצא מהארץ בלי לפרוע את החוב. לרוב, מדובר בשלבים מתקדמים של תיק ההוצאה לפועל, לאחר שנפתחו ההליכים והחייב אינו משלם את החוב או אינו עומד בצו תשלומים שנקבע לו.  כמו כן, כאשר מדובר בבעל חוב, אשר מזוהה כבעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו או  מי שחייב מזונות לבן זוגו, לילדיו או להוריו, אף במקרים אלו - רשאי רשם ההוצאה לפועל להורות על עיכוב יציאתו מהארץ.

לא ידעתם שמתנהל נגדכם הליך הוצאה לפועל וגיליתם זו רק דרך צו עיכוב היציאה מן הארץ? בהחלט יכול לקרות.

לעיתים מתגלה מצב, בו החייב , מסיבות שונות, לא נוקט שום פעולה בתיק ההוצל"פ מאז שנפתח, ורק לאחר מתן צו עיכוב יציאה מהארץ הוא מתחיל לנקוט צעדים בתיק במטרה לבטל את צו עיכוב היציאה מהארץ. במקרים אלה, מלבד הפעולות הישירות שאפשר לנקוט כנגד מתן צו עיכוב היציאה מהארץ, כדאי (וחובה!) לטפל גם בתיק עצמו.

תוקף ההגבלה

ההגבלה הניתנת במסגרת הצו, תיכנס לתוקף רק לאחר שנשלחה התראה לחייב וחלפו לפחות 30 ימים מהיום שבו הומצאה לחייב.

ככלל, תוקף הצו הינו לשנה, אולם ישנם מיקרים בהם ניתן להאריך את תוקף הצו, ע"י מתן צו חדש. כמו כן, קיימים מצבים בהם צו העיכוב אינו תחום בזמן, כמו למשל, במקרה של חוב מזונות, או שמדובר בחייב המשתמט מתשלום חובותיו ועוד...

שימו לב, לעיתים להגבלה על יציאה מן הארץ עלולות להתלוות מגבלות נוספות כגון: הגבלה על הארכת תוקף דרכון, הגבלה על שימוש בכרטיסי חיוב, הכרזה על החייב כעל לקוח מוגבל מיוחד בבנקים ועוד...הגבלות אלו יכולות להינתן בנוסף או במקום צו עיכוב יציאה מן הארץ.

האם ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מן הארץ?

לאחר מתן הצו, יכול החייב לבקש מרשם ההוצאה לפועל, לבטל את הצו. לצורך כך, יתכן והחייב יידרש להתייצב לחקירה כדי לשכנע את רשם ההוצאה לפועל כי הוא אינו בגדר בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו.

כמו כן, ניתן להגיש בקשה לביטול זמני עיכוב יציאה מן הארץ ואם ישוכנע רשם ההוצאה לפועל כי קיימת חשיבות לסיבה שלשמה אתם מבקשים לצאת מן הארץ, עשוי הרשם לבטל את הצו ולחדשו עם חזרתו של החייב ארצה. שימו לב: הגשת בקשה או ערעור אינה עוצרת את כניסת הצו לתוקף, ולכן מומלץ להגיש, במקביל,  גם בקשה לעיכוב הליכים כללי.

חשוב לדעת, כי צו עיכוב היציאה מהארץ לא יוטל, או יבוטל - אם שוכנע רשם ההוצאה לפועל שהיציאה מהארץ דרושה מטעמי בריאותו של החייב, או של בן משפחה התלוי בו, פרוצדורה רפואית או לוויה של בן משפחה מקרבה ראשונה, השתתפות במעמד משפטי הנוגע לענייני החייב ודורש את נוכחותו האישית, ועוד מקרים דומים המצדיקים את יציאתו של החייב לחו"ל.

לעיתים, יידרש החייב להעמיד ערבים אשר יערבו ל ביטול צו עיכוב היציאה מן הארץ – כערובה לאישור ביטול הצו העומד כנגד החייב עצמו, וזאת למשך כל תקופת שהות החייב בחו"ל.

יודגש כי כל בקשה של ביטול צו עיכוב יציאה מן הארץ, ראוי שתהיה מנומקת דיה, קשורה היטב לפרטי המקרה ולנסיבות בהן הוצא הצו מלכתחילה. רבים הם ההבדלים בין מקרה למקרה והאבחנות המשפטיות החלות על המקרים השונים הינן בהתאם. לכן, בעת הגשת בקשה לביטול הצו, מומלץ להיעזר בעו"ד מומחה הבקיא בדקויות החוק, ובהחרגות הקיימות בו.

לא נעים, אבל...

צו עיכוב יציאה מן הארץ מהווה מגבלה על חופש התנועה של הפרט. לא אחת, נתקלים אנשים בצו העומד כנגדם, כשהם כבר בשדה התעופה, כאשר הם מנועים מלעלות על טיסה שכבר הוזמנה. מדובר בסיטואציה לא נעימה לכל הדעות. אם קיים בכם חשש שהוטל עליכם צו כזה ואינכם בטוחים – תוכלו לוודא הדבר מול משטרת הגבולות, או מול רשם האוכלוסין  ולהמנע מאי נעימות ועוגמת נפש רבה. אם גיליתם שעומד נגדכם צו עיכוב יציאה מן הארץ, לא חשוב באילו נסיבות – פנו לעו"ד מומחה בתחום הוצאה לפועל וחדלות פירעון, על מנת שיסייע לכם להתמודד עם המצב והשלכותיו בצורה המקצועית והטובה ביותר.